Saturday, May 23, 2015

PENGORBANAN

Assalamualaikum.

Aku ingat hari ni nak post pasal titanic part 2 tapi nanti lah. nak buat draft dulu cantik cantik pastu nanti baru post. hee.

okay hari ni nak cakap pasal pengorbanan.

aku ada buat part time jaga tusyen dekat dekat dengan kawasan rumah aku(lima minit je dari rumah kalau jalan kaki). baru dalam dua minggu aku kerja. tiga hari je seminggu.

kerja aku senang je. jaga kaunter. jaga tempat ni elok elok pastu kutip yuran budak budak.

pastu hari tu ada sepasang pasangan ni datang nak bayar yuran untuk dua orang anak diorang. pasangan ni merupakan pasangan kurang upaya. suami isteri tu bisu dan pekak. tapi anak anak die okay je. normal.

semangat dorg datang bawak anak datang tusyen semata mata nak anak anak dorg taknak jadi macam dorg. pastu hari rabu lepas dia datang cakap ngn aku nak bayar yuran. aku tak paham dia cakap apa. pastu dia mintak kertas. pastu dalam kertas tu cakap die nak bayar untuk sorang dulu lagi sorang dia bayar kemudian. pastu aku cakap ohhh. boleh je. oastu die senyum je. dia asyik senyum je sepanjang die kat sini macam takde masalah langusng. aku kagum ngn dia. macam happy dapat tengok anak anak die kutip ilmu. so proud of him.

pastu tadi die datang nak bayar yuran untuk lagi sorang anak dia yang darjah enam. aku tunjuk senarai pelajar darjah enam suruh die cari nama anak dia. pastu dia tnjuk pastu dia bagi duit. semuanya seratus tiga puluh. die bagi duit dua puluh tiga keping pastu duit sepuluh sikit pastu banyak sangat duit seringgit seringgit. ya Allah. aku nak nangis. tapi die senyum je. lepas aku bagi die resit aku teruis masukkan duit tu dalam sampul. pastu die macam bagi isyarat kenapa tak kira pastu aku tulis dalam kertas takpelah saya percayakan pakcik. sambil senyum. terharu dia. :') tak sanggup aku nak kira depan dia. aku tahu orang macam tu takkan tipu. sedihnya.

aku ingat selama ni aku yang paling susah kat bumi ni rupa rupanya ada orang lagi susah :(

Ya Allah, berkatilah hidup pakcik ni sekeluarga. bahagia kan lah hidup mereka dengan kasih sayang MU. Murahkan lah rezeki mereka ya Allah.

p/s ada projek besar nak buat. takut. pray for me :)

No comments:

Post a Comment